Beeldende kunst

Betreed de zalen van de overzichtstentoonstelling van het werk van Daniel Richter in het GEM, het museum voor actuele kunst in Den Haag, werp een eerste blik op de doeken van enorm formaat, en je beseft: de geest van de punk waait door dit oeuvre. Natuurlijk is dit besef sterk generatiegekleurd. Tijdens mijn bezoek liepen er wat begintwintigers rond, van wie er eentje – altijd een vrolijk stemmend en hartveroverend tafereel – vlijtig allerlei notities maakte, maar bij wie het woord ‘punk’ vermoedelijk geen belletje doet rinkelen. Daniel Richter is van 1962, ikzelf ben van één jaar daarna, en wie in die jaren is geboren, was eind jaren zeventig in de ontvankelijke leeftijd. Grote kans dus dat punk en de bijbehorende do it yourself-mentaliteit plus de soms bijna suïcidale doem van begin jaren tachtig zijn opgeslagen in de gevoelshuishouding van wie inmiddels begin veertig is. Die sporen laten zich niet altijd wegretoucheren.

Militante punker

Het...