Kunst

Sinds ik Bill Cunningham­­ New York heb gezien, ga ik niet meer zomaar de straat op. Al weet ik dat we elkaar in Amsterdam niet gauw tegen het lijf zullen lopen, toch wil ik de mogelijkheid niet geheel uitsluiten. Uit eerbied voor zijn open geest, zijn leeftijdloze nieuwsgierigheid en liefde voor mode denk ik twee keer na of ik mijn zwarte of bruine laarzen zal dragen en overweeg ik eens iets gewaagders te kopen. Maar zelfs met mijn meest gewaagde schoeisel (het bruine) zou ik de pagina van fotograaf Bill Cunningham in The New York Times niet halen. Cunningham wordt in de film van Richard Press gevolgd tijdens zijn dagelijkse routine. Hij haalt zijn fiets uit de kast om deze tussen de archiefkasten door naar buiten te wringen en de straat op te gaan om met zijn fototoestel op Fifth Avenue te jagen op modebewuste excentriekelingen. De kleine kamer waarin hij woont bestaat grotendeels uit archiefkasten met negatieven en is een van de laatste bewoonde studio’s van Carnegie...