Kilian Wawoe, organisatiepsycholoog

Als personeelsmanager bij ABN Amro incasseerde Kilian Wawoe (38) ruim tien jaar zijn bonus door nog vettere bonussen uit te delen. Totdat zijn promotieonderzoek die bonuscultuur volledig onderuithaalde: zij beloont de werknemers die het meest agressief te werk gaan en de grootste risico’s nemen. Juist dat ‘verkeerde bankiersgedrag’ leidde in het najaar van 2008 tot de wereldwijde economische crisis. Wawoe móést iets doen, vond hij. Als een van de eerste bankiers riep hij op de hand in eigen boezem te steken en de bonuscultuur af te schaffen. Maar de bankwereld liet zijn onderzoek links liggen. Vernederend, gaf Wawoe later toe. Ook de commissie-Maas, die namens de banken de kredietcrisis analyseerde, erkende het probleem van de bonussen niet. Voor Wawoe was de maat vol: hij stapte op bij ABN Amro en stortte zich op zijn proefschrift. Met zijn boek Bonus hoopt hij het debat over het bankwezen verder aan te zwengelen. Verandering komt immers van...