Schilderkunst / Jackson Pollock

In 2004 toonde Tijs Goldschmidt in Zomergasten een fragment van de beroemd geworden film die de Duitser Hans Namuth maakte van Jackson Pollock, bezig aan enkele van zijn dripping-schilderijen. Dripping is het etiket dat op de techniek is geplakt die Pollock voor het eerst in 1947 toepaste. Pollock legde een doek op de vloer van zijn atelier, liep er met verfpot en kwast half dansend omheen en wierp er met een kwast of spatel slierten verf op, net zo lang tot er een vlechtwerk van verf ontstond. Ik weet: het is ook nu nog heel eenvoudig om die werkwijze van Pollock af te doen als onzin en aanstelleritis, maar je kunt er gelukkig ook de magie van inzien. Ik was in 2004 presentator van dienst van Zomergasten en herinner me: Tijs Goldschmidt zag magie, ook bij het in de studio terugzien van de film van Namuth.

In zijn commentaar in Zomergasten verwoordde Goldschmidt in één zin de essentie van Pollocks bedoelingen: ‘Je ziet in de film van Namuth wat de...