Wat kenmerkt goed onderwijs? Zeven onderwijsvernieuwers over hun vak. Deel 3: Alette Baartmans (27) van GeenSchool. ‘Met onze data kun je zelf kiezen.’

‘Een graad is niet het belangrijkst, ik ken onbevoegde docenten die bevlogen zijn en bevoegde docenten die al jaren niets meer uitvoeren.’

Met GeenSchool laat Alette Baartmans (27) scholen, docenten en leerlingen ervaren hoe je zonder geld en beleidsaanpassingen onderwijs leuker, slimmer en beter maakt. ‘Vernieuwing noem ik het niet, dan staat de ambtenarij op zijn achterste benen. Als je “ontwikkeling” slap vindt klinken, zeg ik: dat is best radicaal want het onderwijs heeft zich al tachtig jaar nauwelijks ontwikkeld.’

Baartmans zet zich ook in voor het bijeenbrengen van data om het onderwijsveld ‘slimmer’ te maken. ‘Daarmee bedoel ik: effectiever en efficiënter.’ Als organisatieadviseur kijkt ze bezorgd en betrokken naar het onderwijs. ‘Van ministerie tot klaslokaal wil iedereen het goed doen, maar er...