De fotograaf Jinkyun Ahn (1983) neemt de Aziatische symboliek en injecteert dit met een bepaald absurdisme.
Foto: Jinkuh Ahn
Foto: Jinkuh Ahn

In het botte, ontkerkelijkte Westen, waar men nogal makkelijk zegt waar het op staat, willen Aziatische rituelen nog wel eens op onbegrip stuiten. Waarom op kousenvoeten subtiele bewegingen in vastgelegde volgorde uitvoeren, als je ook gewoon hartverscheurend kunt huilen, bijvoorbeeld?

Voor Jinkyun Ahn (1983, Zuid Korea) zijn die rituelen een vanzelfsprekendheid. Maar hij genoot een Westerse kunstopleiding en heeft zijn symboliek geïnjecteerd met een bepaald absurdisme. Die zit onder andere in zijn composities en montages, ‘Eight Legs’ uit de serie ‘Décalcomanie’ bijvoorbeeld.

‘Eight Legs’ door Jinkuh Ahn
‘Eight Legs’ door Jinkuh Ahn

De Koreaanse fotograaf lijkt een nogal sterke fascinatie voor de dood te hebben, en dan met name die van zijn ouders. Het aardige, en het absurde, is dat hij hen heeft weten te bewegen tot medewerking. En dus figureren zij als acteurs in...