Hangt er een ‘geur van kolonialisme’ rond het label van Charles Bradley en Amy Winehouse, of zijn het gewoon gedreven muziekliefhebbers met een afkeer van het digitale tijdperk?

Daptone Records – The New York Times
Gabriel Roth, producer, bassist en mede­oprichter van Daptone Records, heeft een grondige hekel aan elk popliedje van na 1974. Funk en soul uit de jaren zestig en begin jaren zeventig: beter heeft popmuziek volgens hem nooit geklonken. Hij bouwde een studio waarin dat geluid kon worden gereproduceerd en richtte een label op om het resultaat zelf uit te kunnen brengen. Een doodlopende weg, volgens sommigen, want die muziek ís al gemaakt. Maar Daptone bezorgde Amy Winehouse wel haar kenmerkende sound en oogst veel lof met de cd’s van hun eigen artiesten. De New York Times schreef een uitgebreid profiel van Roth en zijn label. Hangt er een ‘geur van kolonialisme’ rond Daptone, of zijn het gewoon gedreven muziekliefhebbers met een gezonde afkeer van het digitale...