‘Waar bewaar jij je negatieven?’ vraagt Rineke Dijkstra. ‘Ik wil daar zo’n ijskast voor, heb jij die al?’ ‘Nee nog niet,’ zegt collega-fotograaf Dana Lixenberg. ‘Kijk je wel een beetje uit?’ Gevaarlijk wankelend reikt Rineke Dijkstra naar boven vanaf de net te lage trapleer. Ze trekt een kartonnen doos uit een van de metershoge kasten in haar studio in de voormalige oogkliniek op het Amsterdamse WG-terrein.

‘Vrij Nederland’ en ‘1993’, staat in de doos geponst die Lixenberg nu opent. Bovenop ligt een VN-cover met een samenraapsel van vrijwel vergeten nieuws uit de wereld van een kwarteeuw geleden. Ajax-spits Dennis Bergkamp over zijn vertrek naar Inter Milaan. Een ramp in de Botlek (zeven doden). Vicevoorzitter Ruud Vreeman over zijn PvdA. En dan, de aanleiding voor dit gesprek, twee coveronderwerpen die wél beklijfden: de serie portretten uit South Central LA van Dana Lixenberg en de strandportretten van Rineke Dijkstra.

Vrij Nederland, mei 1993.

Ze...