Zet de datarevolutie het voetbal op z’n kop of is verliezen botte pech? Een slimme coach koopt ‘The Numbers Game’.

Bijna tien jaar geleden publiceerde de Amerikaanse schrijver Michael Lewis het boek Moneyball. Het vertelt het verhaal van Billy Beane, technisch directeur van de kleine honkbalclub de Oakland A’s, die nieuwe statistieken had gevonden om honkballers en honkbalstrategieën te beoordelen.

Boeken veranderen bijna nooit iets, maar Moneyball wel. Het veranderde uiteraard het honkbal en bijna alle balsporten van basketbal tot cricket, maar het raakte ook sectoren buiten de sport. Ken Mehlman, Republikeinse campagnemanager in de Amerikaanse verkiezingen van 2004, liet zijn werknemers bijvoorbeeld Moneyball lezen. Mehlman begreep dat het geen sportboek was, maar het ultieme verhaal over vernieuwend datagebruik. Daarmee is het een boek voor ons tijdperk van ‘Big Data’.

De hoeveelheid data die in heel 2003 wereldwijd werd gegenereerd, wordt nu binnen twee dagen...