Architect Césare Peeren bouwt aan een ‘compacte stad’ met afval, al gebruikt hij liever het woord ‘restmateriaal’. ‘Het zijn waardevolle grondstoffen die zich op het verkeerde moment op de verkeerde plaats bevinden.’

Worm, Instituut voor Avantgardistische Recreatie, is een uitgaansgelegenheid aan de Rotterdamse Witte de Withstraat. De organisatie verhuisde in 2011 naar deze locatie toen het Nederlands Fotomuseum naar Las Palmas aan de Wilhelminakade ging. Kunstenaar Joep van Lieshout ontwierp een deel van de kantoren, Césare Peeren (1968) van Superuse Studios deed de concertzalen en de winkel. Peeren wendt zich voor dit soort projecten niet tot de gebruikelijke leveranciers van nieuwe bouwmaterialen, maar gaat ‘oogsten’: hij zoekt in de onmiddellijke omgeving naar ‘restmateriaal’ om mee te bouwen. Dat kan gaan om de inboedel van een gebouw dat wordt gesloopt, afgekeurde partijen auto-onderdelen, of afgedankt kantoormeubilair van een reclamebureau.

Op een...