04-04-2009
Door Jonathan van het Reve

‘Nederland zit in een crisis. De economie krimpt dit jaar met meer dan drie procent, de beurzen zijn gekelderd en tienduizenden mensen zullen hun baan verliezen. Kortom: de broekriem zal stevig moeten worden aangehaald in Nederland. Vandaag zijn wij in winkelcentrum De Gors in Almelo. Ook hier voelt men de gevolgen van de economische crisis. Mevrouw, mag ik u iets vragen? Waar gaat ú op bezuinigen?’

Vrijwel ieder actualiteitenprogramma heeft de laatste maanden wel zo’n reportage gemaakt, en ook de meeste kranten hebben al een middenpagina gewijd aan hoe ‘gewone mensen’ omgaan met de crisis. De antwoorden variëren meestal van ‘minder uitgaan’ tot ‘korter douchen’ of zelfs ‘stoppen met roken’. De verkoop van huizen en auto’s loopt intussen al duidelijk terug.

Maar moet de broekriem echt overal worden aangehaald? Gaat iedereen de crisis wel ‘in de portemonnee’ voelen? Je weet het natuurlijk nooit, maar volgens het Centraal Planbureau valt het...