De Gouden Palm van Cannes ging dit jaar naar Ruben Östlunds onevenwichtige The Square. Maar de échte winnaar was een Mexicaans filmpje van zes minuten. Met Iñárritu’s VR-project over migranten, Carne y arena, betreden we de toekomst.

Het festival van Cannes werkt altijd toe naar de uitreiking van de Gouden Palm, de hoofdprijs van de internationale cinema. Daar kunnen we dit jaar kort over zijn: winnaar The Square is de eerste slechte film die ik gezien heb van de Zweedse regisseur Ruben Östlund (Play, 2011; Turist, 2014). Onevenwichtig, op belangrijke momenten ongeloofwaardig en gemakzuchtig voorspelbaar in zijn morele kritiek op onder meer moderne kunst, marketing en sociale media.

Wie had hem dan wel moeten krijgen? Lastig. Er was dit jaar niet één film die er met kop en schouders boven uitstak. Zelf twijfel ik tussen Yorgos Lanthimos’ The Killing of a Sacred Deer en Lynne Ramsay’s You Were Never Really Here.

Maar ook als een van hen de Gouden Palm had gekregen, was de...