Reportage / Niet-winkeldag

Sinds het ‘vrekkenechtpaar’ Hanneke van der Veen en Rob van Eeden begin jaren negentig tot de uitgave van een Vrekkenkrant besloot, is het belijden van een zuinige levensstijl langzaam maar zeker uit de taboesfeer gekropen. Terwijl in de zeepbeleconomie van eind jaren negentig marketeers en trendwatchers de zegetocht van het funshoppen verkondigden, werd elders in de economie het begrip ‘consuminderen’ gemunt.

Consuminderen werd salonfähig en bracht een gestaag groeiende stroom publicaties op gang, met titels als Je geld of je leven, Hoe word ik een echte vrek en Niets doen: een levenskunst. Weggeefwinkels zagen het licht. Er trad een proliferatie op van websites waarin de nieuwe zuinigheid werd beleden en heuse ‘consuminderkringen’ ontstonden; groepjes van zo’n tien man die bijeen kwamen om elkaar ‘te steunen en te enthousiasmeren’ inzake het verstandig omgaan met geld en spullen.

Sinds 1992 wordt het consuminderen jaarlijks...