De Schoenenreus, Dolcis, Van Dalen, Manfield, House of Shoes: allemaal failliet. De schoenenwinkel verdwijnt. Waarom treft de webrevolutie nou juist de schoenenwinkel zo ongenadig?

Zijn er eigenlijk mensen die treuren om het einde van de schoenenwinkel? Ze gaan stuk voor stuk failliet, maar waar de platenzaak en het middle of the road-warenhuis overal beweend worden, lijkt er weinig liefde te zijn voor de schoenenzaak. Heel gek is dat misschien niet. Er zijn veel redenen de forten van kartonnen dozen te mijden. De geur van plastic zolen, vermengd met zweet en goedkoop parfum: leuk is het eigenlijk voor niemand.

Maar toch: waarom treft de webrevolutie nou juist de schoenenwinkel zo ongenadig? Een schoen is niet iets als een boek, een gadget, een dweil, iets dat je even snel in je onlinemandje mikt en dat je toch wel kunt gebruiken. Juist de schoen moet passen.

Natuurlijk: de stormramtactiek van webwinkel Zalando, met bodemprijzen en gratis bezorging, was verwoestend. Het is geen...