Muziektheater

Levens die elkaar nét raken. Of net niet genoeg. Daarover gaat Bloedband, de nieuwe voorstelling van Or­ka­ter-clubje Geert Lageveen, Leopold Witte en Beppe Costa. Samen met regisseur Gijs de Lange en wisselende gasten brengen zij al een jaar of vijf sprankelend muziektheater.

Na hun historisch getinte collages is er nu dit ingenieus geschreven toneelstuk over hedendaagse mensen: drie verhalen die met elkaar verweven zijn. Niet zo politiek geladen als de film Babel, maar wanhopiger dan Alles is Liefde. Het toneelspel is nuchter, wat aangenaam is bij de geremde accountant van Geert Lage­veen en de verloren dochter van Nadja Hüpscher, maar het echtpaar-in-crisis Leopold Wit­te en Marisa van Eyle doet me te luchtig.

Haaks op die nuchterheid in het spel staat de hartverscheurend mooie muziek van Beppe Cos­ta – de muziek is hier de bewogen verteller. En in een mysterieuze gebarenchoreografie (van Suzy Blok) drukken de personages telkens hun onderlinge...