Essay / Storytelling

Volgens hen die het weten kunnen, is dit het begin: op een dag (niemand weet precies wanneer, wellicht ergens in de jaren vijftig) loopt de beroemde copywriter David Ogilvy door de straten van Manhattan naar zijn werk, reclamebureau Ogilvy, Benson & Mather op Madison Avenue. Denk Mad Men, denk strak grijs pak en brillantine, denk vastberaden tred. Onderweg passeert de succesvolle zakenman een dakloze met een kartonnen bord waarop staat ‘Ik ben blind. Help me alstublieft’. Naast de man staat een leeg bekertje. Ogilvy stopt, grijpt naar zijn tas en haalt er een stift uit (volgens sommigen was het een Sharpie, dé stift voor copywriters). Hij draait het bord om en schrijft: ‘Het is lente en ik ben blind’. Wanneer de reclameman later die dag terugkomt, stroomt het bekertje van de dakloze over van het kleingeld.

Het begin van wat? Het begin van ‘storytelling’ als gereedschap voor reclamemakers alsmede sportjournalisten, dominees, modeontwerpers en...