Essay van Denker des Vaderlands René Gude en Sander Pleij: ‘Streef naar een bovenmenselijk ideaal en faal glorieus. Kan niet mislukken.’

Ook al zijn smaak en ingrediënten exact dezelfde, gele vla uit een geel pak schijnt u lekkerder te smaken dan gele vla uit een blauw pak. Marketingdeskundigen hebben uitgevonden dat dit komt omdat de kleur geel ons doet denken aan échte vanille. En die marketingdeskundigen zagen een trend: u koopt een spijkerbroek graag als er authentic of genuine op staat. Make-up gebruikt u liever als er natuurlijk ingrediënten in zitten dan een trits aan kunstmatige toevoegingen. U verlangt écht, the real thing, echte spullen en echte ervaringen: authenticiteit op vakantie (’t Franse platteland, een nacht bij de nomaden), op televisie (Big Brother/Boer zoekt vrouw), op het werk (zelfverwerkelijking), in de sport (geen doping) of in de zorg (een natúúrlijke bevalling).

Echt is betrouwbaarder dan artificieel en namaak. Echt is goed. Het bedrijfsleven...