De wereld verbeteren zonder aan welvaart in te leveren, dat wil ondernemer Aart van Veller. Hierin is hij niet zo principieel als zijn voormalige hippie-ouders. ‘Je moet het voor consumenten supermakkelijk maken om een duurzame stap te zetten.’

Zomaar een zaterdagmiddag, augustus 2015. Het vlakke, groene Texelse landschap bij het afgelegen Oosterend baadt in overvloedig zonlicht. De wind laat de zuring en het hoge gras weelderig golven. Tegen een helblauwe lucht, draaien loom de wieken van een eeuwenoude molen. Hoogzomer in een Hollands paradijs.

Op de veranda van een voormalige boerderij praten twee ouders en hun zoon over idealisme en de wereld verbeteren. Over verzet tegen het systeem en aanjagen van vernieuwing.
De ouders waren hippies. ‘En óf we dat waren,’ zegt Lida Vlaming (59). ‘Het was flowerpower voor en na. We verbouwden macrobiotisch eten en woonden met een leefgemeenschap in een kraakpand, uiteraard met lekkend dak.’ Ook de ogen van haar toenmalige...