Dadara en de tijdspaarders

Augustus 2013 brachten kunstenaar Daniel ‘Dadara’ Rozenberg en veertig leden van zijn vaste team houten balken naar de Black Rock Desert in Nevada. Ze timmerden een manshoog altaar in elkaar en takelden daar een vijf meter hoge hand op, met de duim omhoog.

‘Ik had bedacht dat we vier dagen nodig zouden hebben voor die duim, maar ik realiseerde me niet hoeveel werk het was om dat ding helemaal goed te krijgen.’ Dagenlang, twintig uur per dag, werkten Dadara en zijn helpers. Schuren, plamuren, opnieuw schuren en met goudverf volkwasten. In de woestijnzon. ‘Soms viel iemand gewoon om, die sleepten we dan in de schaduw. Na een uurtje werd hij gewoon weer wakker en ging verder.’Om hen heen verschenen andere bouwwerken. Een enorme UFO, een diepzeevis op wielen, een huis in de vorm van een octopus. Binnen een paar dagen verrees in de woestijn een stad van tenten en campers, met aan de hoofdstraat, de centrale plek van het terrein, een...