In Henry! beschrijft Thomas van Aalten de Nederlandse geschiedenis, vanuit het verrassende perspectief van de dromenfabriek die de bladenwereld is.

Je kon er op wachten: een Nederlandse roman in de sfeer van de tv-serie Mad Men, die in de jaren zestig begint, in nieuwbouwkantoren met audiomeubels en kristallen asbakken, waar kettingrokende, jenever gulpende, gleufhoeddragende mannen met een sneu huwelijksleven groot geld verdienen.

Dat boek is er: Henry!, door Thomas van Aalten. De roman draait niet om reclame, zoals de populaire serie, maar om de bladenwereld. En de actie verhuist van Manhattan naar Slotervaart – destijds nieuw en en vogue. Ik beken maar: na een sterk eerste seizoen was ik klaar met Mad Men’s hoofdpersoon Don Draper: te geforceerd mysterieus, te glad. Dat is niet het geval met Van Aaltens ik-verteller Henry Imholz, de kosmopolitische, polyglotte zoon van een Zwitserse zeepmagnaat, die in Amerika opgroeide en eind jaren vijftig in Nederland, het...