Grenouille, de psychopathische parfumeur uit Patrick Süskinds roman Het Parfum, wist dat geur allesbepalend is in de speurtocht naar de Ware Liefde. Deze aanname is de fundatie onder de miljardenomzet genererende parfumindustrie. Op internationale vliegvelden is het onmogelijk de terminals te bereiken zonder door de parfumerie geleid te worden. In de Bijenkorf neemt de parfumafdeling zo’n derde van het vloeroppervlak van de begane grond in beslag. En zonder de advertentie-inkomsten van deze bedrijfstak zouden de meeste glossy tijdschriften reeds lang dood en begraven zijn.

Voor een relatief klein bedrag kunnen gewone stervelingen snuffelen aan de levensstijl van de groten der aarde. Een kleine flacon Chanel 5 is afdoende om maanden ongedoucht, maar riekend als Marilyn Monroe tussen de lakens te schuiven.

Dat luxemerken graag celebrity’s aan zich koppelen, heeft de meest gehaaide sterren aan het denken gezet. Waarom voor een schijthonorarium een dagje poseren als...