nu het duidelijk is dat bedrijven als Apple en Samsung hoog inzetten op smartwatches, is het interessant om te zien wat dat gaat doen met de horlogemarkt. Vooral voor veel mannen is de klok meer dan een instrument om de tijd op af te lezen. Het is een middel dat dient ter identificatie: aan de klok herkent men de man. De horloge-industrie is gigantisch, de markt groeit en de financiële belangen zijn navenant. Horloges behoren tot de best en meest constant verkopende artikelen in warenhuizen en in taxfree zones op luchthavens. Wie ‘watches’ googlet, krijgt 173 miljoen hits. Het goedkoopste klokje dat ik online kreeg, was de keurige Dalas (sic) Quartz F-011 voor nog geen drie euro, inclusief leren band en verzendkosten. Voor de Chopard 201 Carat, een spuuglelijke klont gekleurde diamanten met een uurwerk erin verstopt, werd vorig jaar op een veiling een slordige 25 miljoen Zwitserse frank neergeteld.

Ook qua marketing telt de horloge-industrie mee. Veel mannentijdschriften...