Met een parodie op Shakespeares tragedie ‘Richard III’ voelt cabaretier Wart Kamps de pseudogeschiedenis van de klassieker aan de tand.

Dat cabaretiers ook kunnen toneelspelen, ligt voor de hand. Ze zijn thuis op het podium, in staat om een publiek te bespelen en zijn getraind in het parodiëren van menselijk gedrag. Die troeven zet Wart Kamps, die het theater in rolde met zijn cabaretgroep Kamps, Kamps & Rooijakkers, bij zijn allereerste toneelsolo De Goede Richard III allemaal in. Onderwerp: de geschiedvervalsing die William Shakespeare in zijn Richard III pleegde door de titelfiguur diverse moorden in de schoenen te schuiven die de illustere slechterik in het echt helemaal niet heeft gepleegd. Daarmee verhoudt Kamps zich direct tot de toneelgeschiedenis, waar hij zijn solo in plaatst.

Kenners van het Shakespearestuk hebben een goeie avond, want Kamps zet zijn opgedane historische kennis tegenover de verzinsels van William S. De bizarre scène waarin Richard III het hart...