Klantenservice/FAQ

Heb je een vraag? Kijk hieronder of deze tussen de veelgestelde vragen staat. Klik op het betreffende onderwerp om hier direct naartoe te scrollen. Staat je vraag er niet tussen of wordt je vraag niet voldoende beantwoord? Neem dan contact op met onze klantenservice. Zij zijn telefonisch bereikbaar op werkdagen van 9:00 – 17:00 uur op 085 0293181 (+3185 0293181 vanuit het buitenland) of per e-mail via klantenservice@vn.nl.
Jouw abonnement
Abonnee worden
Online lezen
Nieuwsbrieven
Vrij Nederland-app

Jouw abonnement

Heb je vragen over je abonnement? Bekijk dan de vragen hier onder.

Hoe werkt de betaling als ik abonnee ben of word?

Je kunt kiezen voor betaling per automatische incasso, iDEAL of creditcard. In het geval dat je voor betaling per iDEAL, automatische incasso of creditcard kiest bij een abonnement dat na de eerste termijn doorloopt, verlopen de volgende betalingen per automatische incasso.

Wanneer wordt het abonnementsgeld geïnd?

Automatische incasso’s vinden plaats in de week dat het blad voor de eerste keer bezorgd wordt. (Inzake de standaard Europese incasso (SEPA): het incassant ID van Vrij Nederland is NL35ZZZ330718330000.) Als je een doorlopend abonnement hebt afgesloten zal de vervolgincasso ook steeds plaatsvinden in de week dat uw abonnement verlengd wordt. Je betaalt dan het standaardtarief voor een abonnement; afhankelijk van je huidige abonnement betaal je het tarief van een jaar- of halfjaarabonnement.

Wanneer wordt Vrij Nederland bezorgd?

In het bezorgoverzicht hieronder kun je zien wanneer Vrij Nederland bij je op de mat valt. Vrij Nederland wordt door PostNL bezorgd. De bezorging kan plaatsvinden op de dinsdagen, donderdagen of zaterdagen in onderstaande weken.

De edities en bezorgweken in 2024:

VN 01 – In de week van 25 januari
VN 02 – In de week van 22 februari
VN 03 – In de week van 28 maart
VN 04 – In de week van 25 april
VN D&T Gids – In de week 23 mei
VN 05 – In de week van 30 mei
VN 06 – In de week van 4 juli
VN 07 – In de week van 15 augustus
VN 08 – In de week van 19 september
VN 09 – In de week van 17 oktober
VN 10 – In de week van 14 november
VN 11 – In de week van 12 december

Eerste nummer van 2025:
In de week van 23 januari

Wanneer ontvang ik het welkomstgeschenk?

Indien je gekozen hebt voor een welkomstgeschenk wordt dit binnen twee weken na verwerken van het abonnementsgeld verstuurd. Aanbiedingen met een welkomstgeschenk gelden alleen zolang de voorraad strekt en alleen als je de afgelopen zes maanden geen abonnement hebt gehad. Welkomstgeschenken kunnen niet naar het buitenland worden verstuurd. Wanneer het welkomstgeschenk van je keuze niet meer leverbaar is, zullen wij je daar zo spoedig mogelijk van op de hoogte stellen. Je kunt dan een ander welkomstgeschenk uitkiezen. Wanneer je op dat moment geen keuze kunt maken, heb je een half jaar de tijd om een ander welkomstgeschenk uit te kiezen.

Waar kan ik mijn abonneenummer vinden?

Je abonneenummer staat in de bevestigingsmail van je abonnement. Voor abonnees die het tijdschrift thuisbezorgd krijgen: je abonneenummer vind je ook op het adreskaartje in de verpakking van het blad, boven je adresgegevens.

Hoe kan ik mijn adres wijzigen bij verhuizing?

Wanneer je gaat verhuizen, zouden wij graag minimaal drie weken voorafgaand aan de verhuizing je nieuwe adres ontvangen. Dit kun je online aanpassen op je profielpagina, of doorgeven aan de klantenservice (zij zijn telefonisch bereikbaar op werkdagen van 9:00 – 17:00 uur op 085 0293181 of per e-mail via klantenservice@vn.nl). In de correspondentie aan de klantenservice graag zowel je oude als nieuwe adres vermelden en de ingangsdatum waarop je het blad op het nieuwe adres wilt ontvangen.

Ik ben ingelogd met mijn account, maar ik kan geen artikelen lezen (en bij een artikel krijg ik een ‘paywall’ te zien met de vraag of ik abonnee wil worden)?

Dit betekent meestal dat je abonnement verlopen is. Ga, als je ingelogd bent, naar je profiel. Hier kun je de status van je abonnement bekijken en zo nodig een nieuw abonnement afsluiten. Klopt het niet dat je abonnement is afgelopen? Neem dan contact op met de klantenservice (zij zijn telefonisch bereikbaar op werkdagen van 9:00 – 17:00 uur op 085 0293181 of per e-mail via klantenservice@vn.nl).

Ik ben mijn wachtwoord van mijn online Vrij Nederland-account kwijt of deze doet het niet meer. Wat moet ik nu doen?

Je kunt via deze pagina een nieuw wachtwoord aanmaken. Vul het e-mailadres in dat je hebt opgegeven bij het aanmaken van je account. Je ontvangt dan een e-mail waarmee je een nieuw wachtwoord kunt aanmaken. Let op, deze kan in de ongewenste-mail-box terechtkomen.

Weet je niet meer met welk e-mailadres je een account hebt aangemaakt? Neem dan contact op met de klantenservice (zij zijn telefonisch bereikbaar op werkdagen van 09:00 tot 17:00 uur op 085 0293181 of per e-mail via klantenservice@vn.nl).

Heb je wel een abonnement afgesloten maar je account nog niet geactiveerd? Maak dan nu hier je account aan zodat je toegang krijgt tot alles van vn.nl.

Ik heb bij mijn online Vrij Nederland-account gegevens ingevuld of gewijzigd, maar ik krijg een foutmelding.

Dat is niet de bedoeling. Neem contact op met onze klantenservice (zij zijn telefonisch bereikbaar op werkdagen van 09:00 tot 17:00 uur op 085 0293181 of per e-mail via klantenservice@vn.nl).

Ik wil van abonnementssoort veranderen. Hoe doe ik dat?

Je kunt hiervoor contact opnemen met onze klantenservice. Zij zijn telefonisch bereikbaar op werkdagen van 9:00 – 17:00 uur op 085 0293181 (+3185 0293181 vanuit het buitenland) of per e-mail via klantenservice@vn.nl.

Wanneer eindigt mijn abonnement? Stopt mijn abonnement automatisch?

Je abonnement is tot wederopzegging tenzij anders wordt vermeld. Ben je abonnee op VN Online of VN Compleet? Op je profielpagina kun je zien tot wanneer je abonnement loopt. Je kunt dit ook de klantenservice vragen om op te zoeken: Zij zijn telefonisch bereikbaar op werkdagen van 9:00 – 17:00 uur op 085 0293181 of per e-mail via klantenservice@vn.nl.

Hoe zeg ik mijn abonnement op?

Voor het beëindigen van een abonnement geldt een opzegtermijn van een maand vóór afloop van de abonnementsperiode. Zonder opzegging worden abonnementen na de eerste abonnementsperiode omgezet in een abonnement voor onbepaalde tijd. Inning van het abonnementsgeld blijft gelijk aan de periode waarvoor het abonnement is aangegaan. Na omzetting van het abonnement naar onbepaalde tijd geldt een opzegtermijn van vier weken vanaf de dag dat de opzegging Vrij Nederland heeft bereikt. Eventueel te veel vooruitbetaald abonnementsgeld wordt automatisch teruggestort. Opzeggen kan telefonisch of per e-mail:

Telefoon: 085 0293181 (op werkdagen van 9:00 tot 17.00 uur)
E-mail: klantenservice@vn.nl

Je opzegging wordt onzerzijds schriftelijk bevestigd. Vermeld in het geval van een abonnement op Vrij Nederland Print of Vrij Nederland Compleet bij opzegging altijd het adres waarop Vrij Nederland bezorgd wordt. Zie ook de Algemene Voorwaarden van WPG Media

Abonnee worden

Hoe kan ik een abonnement nemen op Vrij Nederland?

Dat kan heel gemakkelijk! Er zijn twee abonnementsvormen: Vrij Nederland Online en Vrij Nederland Compleet.

Vrij Nederland Online:
Toegang tot alle artikelen op vn.nl, Het Verhaal van de Dag in je mailbox en artikelen kunnen bewaren in je profiel. Voor 4,99 per maand.

Vrij Nederland Compleet:

Je ontvangt bij een jaarabonnement 11 keer het tijdschrift thuisbezorgd en de Detective en Thrillergids. Je hebt daarnaast toegang tot alle artikelen op vn.nl, ontvangt Het Verhaal van de Dag in je mailbox en je kunt artikelen bewaren in je profiel.

Bekijk het abonnementenoverzicht hier en sluit je direct aan. Het is ook mogelijk om telefonisch een abonnement af te sluiten door te bellen naar 085 0293181 (op werkdagen bereikbaar van 9:00 – 17.00 uur).

Waar vind ik de abonnementstarieven?

De huidige abonnementen vindt u op ons abonnementenoverzicht.

Tarieven Nederland & België

Vrij Nederland Compleet (11x tijdschrift, 1x de Detective en Thrillergids & online toegang)
Jaarabonnement: € 134,-

Vrij Nederland Online
Per maand: € 4,99 (na eerste maand vrij opzegbaar)

De abonnementen en actuele aanbiedingen zijn hier te zien op de abonnementenpagina.

Tarieven Europa

Vrij Nederland Compleet (tijdschrift & digitale toegang)
Jaarabonnement: € 183,52

Vrij Nederland Online
Per maand: € 4,99 (na eerste maand vrij opzegbaar)

Abonnementen buiten Nederland en België kunnen worden afgenomen via de klantenservice. Zij zijn telefonisch bereikbaar op +3185 0293181of per e-mail via klantenservice@vn.nl.

Tarieven buiten Europa

Vrij Nederland Compleet (tijdschrift & digitale toegang)
Jaarabonnement: € 205,85

Vrij Nederland Online
Per maand: € 4,99 (na eerste maand vrij opzegbaar)

Abonnementen buiten Nederland en België kunnen worden afgenomen via de klantenservice. Zij zijn telefonisch bereikbaar op werkdagen van 9:00 – 17:00 uur op +3185 0293181 of per e-mail via klantenservice@vn.nl.

Kan ik ook abonnee worden als ik in België woon?

Ja, dat kan. Deze zijn af te nemen via het abonnementen overzicht. Klik op de abonnementssoort en in het volgende scherm staat er boven de keuzes de optie ‘Woon je in België? Klik hier’.

Lukt het niet? Neem dan contact op met onze klantenservice om te vragen wat de mogelijkheden zijn: telefonisch via +3185 0293181 (op werkdagen van 9:00 – 17.00 uur) of via de mail op klantenservice@vn.nl.

Tarieven België
Vrij Nederland Online
€ 4,99 per maand

Vrij Nederland Compleet:
€ 134,- per jaar

Ik woon niet in Nederland of België. Hoe kan ik een abonnement nemen op Vrij Nederland?

Op Vrij Nederland Online kun je je abonneren via het abonnementsformulier, ongeacht het land waar je woont, door te betalen met creditcard (of via iDeal en automatische incasso als je wel een Nederlands rekeningnummer hebt). Wil je je graag abonneren op Vrij Nederland Compleet neem dan contact op met de klantenservice: telefonisch via +3185 0293181 (op werkdagen van 9:00 – 17.00 uur) of via de mail op klantenservice@vn.nl.

De tarieven zijn:

Tarieven Europa

Vrij Nederland Compleet (tijdschrift & digitale toegang)
Jaarabonnement: € 183,52

Vrij Nederland Online
Per maand: € 4,99 (na eerste maand vrij opzegbaar)

Tarieven buiten Europa

Vrij Nederland Compleet (tijdschrift & digitale toegang)
Jaarabonnement: € 205,85

Vrij Nederland Online
Per maand: € 4,99 (na eerste maand vrij opzegbaar)

De prijzen zijn hoger dan in Nederland en België omdat er per nummer dat naar het buitenland wordt verstuurd er portokosten bij komen. Voor bestemmingen in Europa rekenen wij € 4,32 extra verzendkosten per nummer. Per jaar is dit € 51,84. Voor bestemmingen buiten Europa rekenen wij € 6,35 verzendkosten per nummer. Per jaar is dit € 76,20.

Online lezen

Als Vrij Nederland Online-abonnee en Vrij Nederland Compleet-abonnee heb je toegang tot alles van Vrij Nederland online.

Wat moet ik doen om de gehele website van Vrij Nederland te kunnen lezen?

Abonnees op Vrij Nederland Online en Vrij Nederland Compleet die een online account hebben aangemaakt kunnen alles van VN online lezen. Lees hier hoe dit werkt:

  • Abonnement: Je hebt toegang tot alle artikelen van Vrij Nederland als abonnee op Vrij Nederland Online of als abonnee op Vrij Nederland Compleet. Je kunt hier kiezen uit de verschillende abonnementen.
  • Account: Om ervoor te zorgen dat de website van Vrij Nederland je herkent als abonnee, heb je een online account nodig. Na afsluiten van het abonnement maak je dit account aan met je e-mailadres en het wachtwoord dat je hebt opgegeven. Hierover informeren we je na voltooien van de betaling én in de bevestigingsmail van het abonnement met daarin je abonneenummer. Je kunt je account ook aanmaken via deze pagina – houd hiervoor je abonneenummer bij de hand.

Inloggen: als je account is aangemaakt, kun je inloggen met je e-mailadres en zelfgekozen wachtwoord en heb je toegang tot het complete online aanbod.

Ik ben abonnee en heb nog nooit gebruik gemaakt van mijn toegang tot Vrij Nederland online, en wil dit nu activeren. Hoe doe ik dat?

Dat doe je door met je abonneenummer een account te maken – zie hierboven. Kun je je abonneenummer niet meer vinden, zie hieronder.

Ik kan mijn abonneenummer niet meer vinden maar wil een account aanmaken voor vn.nl.

Je abonneenummer kun je vinden op het adreskaartje in de verpakking van het maandblad als je deze thuisgestuurd krijgt, en in de bevestigingsmail van je abonnement. Heb je deze niet meer? Vraag dan je abonneenummer op bij de klantenservice van Vrij Nederland. De klantenservice is op werkdagen bereikbaar van 9:00 tot 17.00 uur op 085 0293181 of per e-mail via klantenservice@vn.nl.

Zijn alle stukken uit het blad online te lezen?

In principe komen alle stukken uit de papieren Vrij Nederland ook online. Alleen niet allemaal tegelijk met wanneer het nieuwe nummer in de winkels ligt. Sommige stukken publiceren we voordat ze in het blad staan, andere erna. Bepaalde verhalen zijn online-only en komen dus niet in het blad.

Nieuwsbrieven

Vrij Nederland verstuurt verschillende nieuwsbrieven.

  • De Vrij Nederland-nieuwsbrief
  • Verhaal van vandaag
    Ontvang onze artikelen direct bij verschijning in je mailbox.
  • Macht op vrijdag
    De beste politieke verhalen in één nieuwsbrief op vrijdag.
  • De Detective en Thrillerbrief Messcherp en bloedstollend. Ontvang zes keer per jaar door onze brief over spannende detectives en de meest akelige thrillers.

Je kunt je hier aanmelden voor (een van) deze nieuwsbrieven.

Ik ontvang de nieuwsbrief van Vrij Nederland maar ik heb mij niet ingeschreven?

Als je abonnee wordt van Vrij Nederland, wordt je automatisch ingeschreven voor de Vrij Nederland-nieuwsbrief.

Hoe schrijf ik me uit voor de nieuwsbrief?

Je vindt de uitschrijflink onderin de nieuwsbrief. Je kunt de volgende nieuwsbrief afwachten of de laatst ontvangen nieuwsbrief opzoeken in uw mailbox.

Ik heb me uitgeschreven voor de nieuwsbrief, maar ik blijf deze ontvangen. Hoe kan dat?

Na uitschrijving van de nieuwsbrief ontvang je nog maximaal 1 week de nieuwsbrief. Mocht je na 1 week nog steeds de nieuwsbrief ontvangen, mail ons dan op webredactie@vn.nl.

Ik heb een ander e-mailadres en wil graag daar de nieuwsbrief/nieuwsbrieven op ontvangen? Waar kan ik mijn e-mailadres wijzigen?

Als je een nieuw e-mailadres hebt en je wil de nieuwsbrief (of nieuwsbrieven) van VN blijven ontvangen, dan kun je het volgende doen:

  • Ga naar je oude e-mail-inbox, open een nieuwsbrief van VN. Onder in de mail staat een uitschrijflink.
  • Kun je niet meer bij je oude e-mailadres? Dat maakt niet uit voor het inschrijven op je nieuwe e-mailadres.
  • Ga naar vn.nl/nieuwsbrieven en schrijf je hier in met je nieuwe e-mailadres bij je nieuwsbrief of nieuwsbrieven naar keuze. Je ontvangt een bevestiging via de mail (met bevestigingslink).

Vrij Nederland-app

Vrij Nederland Online-abonnees en Vrij Nederland Compleet-abonnees kunnen gebruik maken van de Vrij Nederland-app.

Wat is de Vrij Nederland-app en waar kan ik deze downloaden?

Met de Vrij Nederland app:

  • Blader je digitaal door Vrij Nederland. Zoom in of lees artikelen los.
  • Kun je als niet-abonnee een complete editie kopen.

De app kun je downloaden via de Apple App Store of via de Google Play App Store.

Ik heb de Vrij Nederland-app gedownload, maar deze werkt niet? Hoe kan dat?

Het kan zijn dat je besturingssysteem verouderd is op je telefoon of tablet.
Op Android app werkt de app op alle Android versies 5.0.3
Op iOS (Apple) werkt de app op iOS 12.X. Je kunt de versie van uw besturingssysteem vinden onder het kopje instellingen op uw tablet of telefoon.

Kan ik de Vrij Nederland-app offline lezen?

Je kunt de edities downloaden als je internetverbinding hebt. Eenmaal gedownloade edities kun je vervolgens als je offline bent (of in vliegtuigstand) lezen.

Kan ik mijn reeds gedownloade edities blijven inzien als mijn abonnement gestopt is?

Ja, je kan je gedownloade edities blijven inzien als je abonnement gestopt is. Wel is het zo dat als de reeds gedownloade edities worden verwijderd, ze daarna niet meer opnieuw (gratis) gedownload kunnen worden als je geen abonnee meer bent.