Tentoonstelling / Collages van Ernst

Tijdens een vakantie in Vigoleno, Italië, maakte surrealist Max Ernst (1881-1976) in 1933 Une Semaine de Bonté: les collages originaux, bestaande uit 184 collages. De serie overleefde schandalen en het bombardement op Madrid, waar ze werd geëxposeerd tijdens de Spaanse Burgeroorlog. Voor het eerst in ruim zeventig jaar is ze te zien in het Musée d’Orsay in Parijs.

Dat is mooi, want Une Semaine de Bonté is een schatkamer vol absurde en geestige beelden: mannen met dierenhoofden, freudiaanse fallussymbolen, naakte vrouwenlichamen zwevend in het luchtledige. Wie hierin een betekenis wil vinden, kan lang zoeken. Ernst was niet geïnteresseerd in causale verbanden; zijn serie is een vrijbrief om een reeks blasfemische en zinnenprikkelende scènes op de kijker af te vuren. De samenhang is die van de vrije associatie.

Dat veel van zijn vondsten nu zijn verworden tot surrealistische clichés – wéér een vent met een vogelkop – is niet erg; Ernst,...