Reportage

Het is de ideale locatie voor een postmoderne horrorfilm, deze shopping mall zonder shoppers in de dagen voor Kerstmis. Het begint al direct met de entree: een uitgestrekt, verlaten parkeerterrein, een ingang waarboven de rode neonverlichting slechts aan één kant brandt. Binnen: lege gangen. De ingeblikte stem van Julie Andrews weergalmt door de uitgestorven ruimte, het enige teken dat er ergens nog leven is. Haar ‘favorite things’, sneeuwvlokken die op wimpers vallen, moeten in dit troosteloze shoppersmausoleum blijkbaar een kerstsfeer oproepen. Net als de verlichte kerstboom, die treurig achter een ijzeren hek staat opgesloten. En de stoel voor Santa Claus; leeg, helaas. De goedlachse dikkerd is in geen velden of wegen te bekennen. Twee jongens scheuren op skateboards door de passages langs de gesloten winkels, desolate, donkere ruimten in een overdekte straat. Midden in de mall staat een eenzame kauwgomautomaat. ‘Everybody is a winner’, roept almaar weer de...