Greenpeace

Hoewel ik met veel plezier het artikel over Greenpeace heb gelezen (VN 38), verbaasde ik me toch over een keuze die de auteurs maken, namelijk het aanhalen van reacties op AD.nl en Geenstijl.nl als voorbeelden van de Nederlandse publieke opinie. Ik vind dit getuigen van journalistieke armoede, waarbij de mening van de mensen die op kantoor of op school tussen de mailtjes door een snelle reactie plaatsen te belangrijk wordt gemaakt. Jullie gaan er helaas aan voorbij gaat dat reacties op o.a. Geenstijl door de bank genomen binnen een paar seconden geplaatst worden zonder dat al te diep wordt nagedacht. Het draait er alleen om de ‘coolste opmerking’ en zeker niet om de inhoud. Getuige ook de talloze keren dat er om een ‘neqschot’ wordt gevraagd (voor de insiders onder ons). Ik hoop dat jullie in het vervolg wat minder de hype rondom dit soort middelmaat willen voeden. We hebben al genoeg te maken met de ‘democratisation of the internet’ zoals dat zo mooi eufemistisch heet....