05-09-2009
Door Kees Driessen

Om met het mooiste te beginnen: het verlangende, verliefde, sensuele camerawerk. Niet alleen de kadrering, ook het tempo, de bewegingen, de close-ups, de scherptediepte. En dan nog: de montage en de effecten – beelden die in elkaar overgaan, een prachtige split-screen, beeld en geluid die worden gescheiden en weer samenkomen. Het zijn stijlelementen die ook al voorkwamen in Boy Meets Girl Stories (2004), de vierendertig lyrische korte films waarin regisseur Mark de Cloe alle stadia van de liefde onderzocht.

En het is niet vergezocht om Het leven uit een dag, De Cloes bewerking van het gelijknamige boek van A.F.Th. van der Heijden uit 1988, te zien als BMGS nummer vijfendertig. Of zesendertig, na zijn zwijgende liefdesdansfilm Valse wals (2005). Visueel overtuigt het, zolang De Cloe met zijn filmstijl de liefde, het verlangen en de geilheid tussen zijn twee hoofdpersonen oproept. Maar als verhaal rammelt en sleept de film, zonder de bijzondere...