23-08-2008
Door: Kees Driessen

Midnight Meat Train – Dat is netjes van ze. Omdat distributeur A-Film ‘de zorg van de samenleving en parlement over de toenemende rol van geweld in films’ deelt, krijgt deze film, over een gruwelijke seriemoordenaar in de New Yorkse metro, de leeftijdskwalificatie ‘18’. Die bestaat eigenlijk niet – het maximale leeftijdsadvies is ‘16’ – maar A-Film doet er voor de zekerheid een schepje bovenop. Directeur Wilco Wolfers verklaart plechtig: ‘Als distributeur voelen we ons verplicht de filmbezoeker op de hoogte te brengen van het enorme bloedvergieten in deze film.’ Het is een doorzichtige marketingtruc om de beoogde doelgroep te prikkelen. Reclame, verpakt als waarschuwing. Trailers van oude horrorfilms adviseerden mensen met hartproblemen al om weg te blijven. En elke vorm van censuur of verbod trekt juist extra mensen. Het label ‘18’ is voor de doelgroep een keurmerk, geen afkeuring. Zoals tieners trots rondlopen in...