Economie

Stel u moet naar Bordeaux. U wilt er snel en goedkoop heen en u wilt ook het milieu zo min mogelijk verpesten. Gaat u vliegen of pakt u de trein? De trein ligt voor de hand, want die staat bekend als milieuvriendelijk. De CO2-uitstoot van een trein is per reiziger al gauw zeven keer lager dan die van een vliegtuig.

Maar weet u wel hoe het zit met de CO2-uitstoot van racetreinen als de Fyra of de Franse tgv? Wat als de stroom voor de tgv uit een Franse kerncentrale komt? En hoe verandert het plaatje als u de CO2-uitstoot van uw reis compenseert door bomen te laten planten?

De trip naar Bordeaux illustreert hoe lastig het is om groene keuzes te maken. Als de aanschaf van een retourtje Bordeaux al ingewikkeld is, hoe kunnen politici en bestuurders dan komen tot groene besluiten? Over de bouw van een energiecentrale bijvoorbeeld? Over de reorganisatie van de regionale ambulancevoorziening? Of – algemener – over de vraag hoe we onze economie vergroenen?

Om te beginnen...