Met ‘Op zoek naar Mary Poppins’ leeft de Avro de wet en de gedragscode van de Publieke Omroep niet na, zo lijkt het. Miljoenen mensen zagen onlangs de vierentwintigjarige Noortje Herlaar uit Vlaardingen de finale van het Avro-televisieprogramma Op zoek naar Mary Poppins winnen. Zij zal over twee maanden de hoofdrol spelen in de musical Mary Poppins, die door Stage Entertainment van Joop van den Ende wordt geproduceerd.

Het programma is een enorm succes voor de Avro. Maar het ziet er naar uit dat de omroep zich niet aan de regels en richtlijnen heeft gehouden, met name bij het in rekening brengen van 60 cent voor het sms’en en bellen door kijkers.

De opbrengsten van sms’jes en telefoongesprekken mogen slechts gebruikt worden om de kosten van de telefoondienst te betalen, maar de Avro geeft toe de ‘eventuele inkomsten’ van deze telefoondienst te zullen gebruiken als financiering van het televisieprogramma.

In sommige van de liveshows van Op zoek naar Mary Poppins maakten...