Popmuziek / De muziekrevolutie van de jaren nul

Vroeger was er een duidelijk stramien. Er waren platenmaatschappijen die uitmaakten welke platen er verschenen. Er was radio die een bepaald deel daarvan liet horen; er was televisie die een deel daarvan liet zien. Er waren critici die meenden dat hun oordeel ertoe deed. En u, de goedwillende consument, nam het allemaal tot u. Op basis van al deze informatie nam u, geholpen door een verkoper die er veel verstand van had, de beslissing met welke plaat (later: cd) u naar huis ging.

Nu is alles anders. U kent de hele riedel inmiddels ook uit uw hoofd. Internet, iPod, torrent-sites en wat dies meer zij. Platenmaatschappijen zijn, hoewel ze het nog lang niet allemaal helemaal beseffen, in de eenentwintigste eeuw een aanzienlijk deel van hun macht verloren. Daarmee is automatisch ook de invloed van radio en televisie sterk afgenomen. Net als die van critici. In de tijd die het u kost om een recensie te lezen, heeft u de cd in kwestie...