Een bloedend hart, seks met karakter (en aids), en een wrekende vrouw: vijf bijzondere en vijf veelbelovende films van dit najaar.

Gezien

Een hoogtepunt van het filmjaar: de minimalistische thriller The Woman Who Left.

The Woman Who Left van Lav Diaz

Een film is zo lang als hij voelt – vergeet wat de klok zegt. De vier uur van het magnifieke The Woman Who Left verglijden als een kalme rivier op een zomeravond. Filipijnse langfilmer Lav Diaz maakte eerder producties van tien uur en ja, die wilden wel eens slepen.

Maar dit keer geeft hij zijn verhaal (dat zoals altijd subtiel de maatschappelijke toestand van het land weerspiegelt) een onderstroom van suspense: The Woman Who Left is een minimalistische thriller over een vrouw die na dertig jaar onterechte gevangenschap, ongebroken en met stugge volharding, op zoek gaat naar wraak. Gouden Leeuw-winnaar in Venetië en een hoogtepunt van het filmjaar.

Mannenfantasie vanuit vrouwelijk perspectief in The Beguiled.

The beguiled van...