Commercial-muziek / Liedjes onder commercials

Een leuk liedje in een commercial is misschien wel de kortste weg naar internationaal succes. Steeds meer artiesten en bands winnen fans met reclamemuziek. Gabriel Rios (Appelsientje), GEM (Randstad) en Room 11 (We) spelen voor volle zalen. ‘Geloofwaardige’ artiesten werken graag voor reclames. Aan goede muziek geen gebrek. Maar goede muziek is niet alles. De kunst is om de goede muziek in de commercial te krijgen. En de mensen die dat kunnen, zijn zeldzaam.

Wie herinnert zich niet die stuiterballenreclame van Sony, met balletjes in alle kleuren van de regenboog die vrij een helling afstuiteren, begeleid door ‘Heartbeats’ van de Zweedse zanger José Gonzales? Een breekbaar gitaarliedje, te zacht voor Radio 3, te soft voor Radio 538, te obscuur voor MTV. Maar precies goed voor de Sony-reclame. En daardoor een wereldhit.

Op dezelfde manier zou de Nederlandse band zZz dit najaar een hit kunnen hebben. Het nummer ‘Grip’ is uitgekozen als...