Reportage / Hoe een jazzmuzikant onderwijsvernieuwer werd

Maan­dag­mor­gen hebben zich zo’n vijftig jon­gens en vijf meisjes verzameld in het Total Mu­sic muzikantencentrum in een industriegebied van Schiedam. De grote zaal van het oefenruimtecomplex is nu schoollokaal van de opleiding Pop en Sound­design van het Rotterdamse Albeda Col­lege. Het ziet eruit als een Tex-Mex-restaurant: houten stoelen in alle kleuren en aan de muur een schedel van een bok als jachttrofee.

Het is de eerste schooldag en de leerlingen doen een voorstelrondje. Om de beurt mompelen ze dat ze ‘beats’ maken, ‘rappen’ of ‘produceren’. De meisjes ‘zingen’. Er is een jongen met een Nirvana T-shirt, een met een gevleugelde Hell’s Angels doodskop, maar de meesten hebben een stijl die je urban zou kunnen noemen. Adi­das-sneakers, afgezakte broek, een ring met Swa­rov­s­ki-kristallen, een groot horloge en een Senn­heiser-koptelefoon op de schouders. ‘Ik hou van abstracte dingen,’...