Interview Charlie Kaufman

Het decor voor onze ontmoeting is even bevreemdend als in een scenario van Charlie Kaufman. Zoals het lage plafond in Being John Malkovich waardoor iedereen moet hurken, of het bewust onverklaarde brandende huis van Samantha Morton in Synecdoche, New York. Op een drukkend vochtige augustusmiddag zitten we samen in Sarajevo aan een tafel in een sierlijk paviljoen met welvende rondingen en spitsbogen in het fraaie park aan de rivier dat bekendstaat als Atmeyden, een overblijfsel van vijf eeuwen Ottomaans bewind. Om ons heen getoeter van auto’s. ‘Een bruiloft,’ informeert Kaufman mij met de trots van de reiziger die toevallig iets heeft opgevangen. ‘Die heb je hier alleen op woensdag en zaterdag.’

Voor de derde keer in een week onderwerp ik Kaufman aan een kruisverhoor. Aanleiding is de première van Synecdoche, New York, Kaufmans meest recente werk als schrijver en zijn eerste als regisseur.

Charlie Kaufman is een klein ventje, iets wat de discrepantie...