Pop

Vorige week woensdagochtend kwart over acht arriveerde het mailtje met de link. Een minuut later was-ie binnen. De nieuwe Radiohead, zo maar aan te schaffen zonder de tussenkomst van platenmaatschappijen. Voor wat de gek ervoor geeft, vermits die gek tenminste een creditcard heeft. Tien oktober 2007 – onthoud die datum. Een popgroep schrijft geschiedenis.

Het is niet overvloedig vaak dat Radiohead, een band bestaande uit een stel Engelse treurwilgen, kan worden betrapt op een gevoel voor humor. Op de daarvoor bestemde website (www.inrainbows.com) mag je zelf het bedrag invullen dat de download met hun nieuwe muziek je waard is. Meteen verschijnt er een rood vraagteken op het computerscherm. Klik daarop en je ziet de tekst: It’s up to you. Daaronder weer een vraagteken. Nog een keer drukken maar. No really, zegt de site, it’s up to you.

Onlangs verzuchtte voormalig Mojo-directeur Leon Ramakers in VN, in een verhaal over het downloaden van muziek: ‘Ik wacht (…) op de...