Als de ideologie van een samenleving niet ter discussie staat en de autoriteiten hypocriet blijken, krijg je nihilistische jongeren die zich afreageren op de allerzwaksten. Dat lijkt de boodschap van Michael Haneke.

Er valt veel te herkennen in de nieuwe film van Michael Haneke, Happy End. Om te beginnen de titel, die een vraagteken impliceert: is dit een happy end? Net zoals zijn vorige film Amour de vraag opwierp: is dit liefde? Waarbij Haneke de kijker altijd zelf het oordeel laat vellen.

Ook de mannelijke hoofdrolspeler van Amour, Jean-Louis Trintignant, die speciaal voor Haneke weer is gaan acteren, doet weer mee. De 86-jarige acteur is nog iets wankeler, nog iets zwakker – wat de tragiek van Happy End alleen maar versterkt. Want de dood wordt bij Haneke recht in de ogen gekeken.

Dat was ook de reden dat in Amour Trintignants tegenspeler Emmanuelle Riva moeite had met haar scĂšnes, blijkt uit opnames achter de schermen. Het inleven in een vrouw die fysiek snel aftakelt en...