Beeldende kunst

Job Koelewijn maakte zijn beste werk in New York. Ver weg van zijn geboorteplaats Spakenburg, ver weg van de Amsterdamse kunstscene waar hij in een oogwenk wereldberoemd was geworden, moest Koelewijn zijn weg vinden in een stad die niet op hem zat te wachten. In één schitterende foto bracht hij alle verwachtingen over glamour en roem in New York samen met al zijn onzekerheden. De jongen uit Spakenburg werd een acrobaat die maar nét een kaartenhuis van bierglazen in balans hield tussen de doorzichtige wolkenkrabbers van Manhattan.

Misschien is ontheemding wel een garantie voor kwaliteit (leest u even mee, mevrouw Verdonk?). Voor de Moldavische kunstenaar Lucia Macari (zie Vrij Nederland van vorige week) geldt dat. Het geldt zeker ook voor de in 1970 in Israël geboren Yael Bartana. Bartana woont sinds 2000 in Nederland, toen ze werd toegelaten tot de Rijksakademie in Amsterdam. Ze maakt videofilms – zoals zovelen – waarin ze rituelen en gebruiken die in haar...