De zomer is hier, maar er is weinig om vrolijk van te worden. Een alsmaar aanzwellende troep toeristen teistert de Europese stad, zoals ook de recente artikelenreeks van Eveline Rethmeier in VN laat zien.

De kijker dient zich niet met deze karikatuur van de toerist te identificeren. De toerist, dat is de ander.

Intussen doen we er alles aan om ons maar niet te hoeven identificeren met de dominante manier waarop we steden, landen en culturen consumeren. Een tekenend voorbeeld is de Tegenlicht­-aflevering Reizen is het nieuwe roken. ‘We gaan met z’n allen de wereld in,’ begint de voice-over met een nauwelijks verhulde ironie, begeleid door een kolderiek melodietje. Ondertussen zien we een verzameling verkopers op de Vakantiebeurs die hun vakantieland in superlatieven aan een overwegend belegen publiek aanprijzen. Dit is hoe de toerist in onze verbeelding wordt vormgegeven.

Ondanks die verwijzing naar het ongedefinieerde ‘wij’, maken de beelden die we hier zien duidelijk...