Margriet de Moors personages doen zich ‘kant en klaar’ aan haar voor. ‘Met gedrag, uiterlijk, gebreken en voorgeschiedenis.’ Maar soms put ze voor details uit de werkelijkheid. Zoals bij haar blinde hoofdpersoon Marius van Vlooten uit ‘Kreutzersonate’.

Afscheid,’ zegt Margriet de Moor. ‘Afwezigheid. Dat is het verbindende thema in alles wat ik schrijf. Vanaf mijn allereerste verhaal.’ Niet toevallig noemde ze haar debuut Op de rug gezien. In het titelverhaal is dit thema al te vinden. Een eindexamenleerlinge en de rector van haar gymnasium beleven een romance. Hij, getrouwd, is alleen in de weekenden bij zijn geliefde. ‘Afwezigheid,’ doceert hij, ‘is het meest kenmerkende bestanddeel van de liefde.’ O ja? denkt het meisje. En ze vertrekt met de noorderzon.

De Moor leunt elegant met haar ellebogen op haar stoere tafel en zegt: ‘Afwezigheid heb ik in veel variaties beschreven. Het meest expliciet zijn Joseph, de zigeuner in Hertog van Egypte, die ieder jaar in de zomer een paar...