Het is drukker dan verwacht in het zaaltje van het Utrechtse vergadercentrum Seats2meet. Terwijl er versnaperingen rondgaan, worden er vlot een paar gekleurde plastic stoeltjes bijgezet. De bijeenkomst (of liever: ‘MaMiBo’ – maandagmiddagborrel) waarop iedereen is afgekomen, draait om de vraag hoe sociale media kunnen helpen bij het vinden van een baan. De organisatie is in handen van DeBroekriem, een platform voor en door in-between-jobbers.

Als alle aanwezigen, van wie het overgrote deel twintigers, een plekje hebben bemachtigd, steekt loopbaancoach Maartje Koppen van wal. Ze vertelt over valkuilen en successen en steekt beide duimen omhoog elke keer dat ze het woord ‘top’ gebruikt. Haar toehoorders maken verwoed aantekeningen en stellen vragen als: moet je wel of niet meedoen aan een discussie op LinkedIn? En: is het als zzp’er wel handig om het woord ‘beschikbaar’ op je pagina te zetten? Wekt dat niet de indruk dat je niet zo goed bent in je vak?

Overleven

Nee,...