Pop op internet

Er gaan stemmen op dat de mp3 zo zoetjes aan een einde maakt aan het idee van het album. De stemmen hebben een punt. Of het nu komt door frequent surfen op muziekblogs, het gebruiken van zoekmachines als LimeWire voor het downloaden van individuele liedjes of de gemakken van de iPod: de attentiespanne van luisteraars neemt af. Toch is het nog te vroeg voor een overlijdensbericht.

Met één fenomeen lijkt de mp3 in elk geval korte metten te hebben gemaakt: de bootleg. Gruizige opnamen van je favoriete artiest in een concertzaal die je voor veel geld kocht, om vervolgens twee keer af te spelen. Als je je dan toch wilt warmen aan een matig klinkend souvenir van een optreden, biedt downloaden de uitkomst. Twee weken parkeren op de harde schijf, die opnamen, en weer weggooien.

Alleen: het web is zo snel dat het ook andersom kan. Dan blijkt de bootleg een opmaat voor wat komen gaat. Sinds een paar weken heerst er een koorts, merkbaar tot in de uithoeken van de...