De situatie in Uruzgan wordt met de dag grimmiger, de strijd heviger. Maar de wervingscampagne van de Landmacht blijft onverminderd lollig.

De jongen die thuis een ijskoude douche doorstaat. De knaap die een asociale voordringer bij de slager resoluut zijn plek wijst. De jongeman die tijdens de wiskundeles wippend op zijn stoel achterover valt, zonder een kik te geven. Alle drie zijn ze geschikt voor de landmacht, blijkt uit spotjes op tv. Als je bent opgewassen tegen koud water en een beetje pijn, kun je er iets betekenen. Maar over het echte werk in Afghanistan wordt met geen woord gerept in de commercial. Terwijl de kans op een uitzending naar het oorlogsgebied op dit moment voor elke militair groot is.

Anders dan de Landmacht is de Lucht­macht in oktober een nieuwe wervingscampagne op de televisie begonnen. Daarin staat de huidige inzet in Afghanistan, te midden van suizende F16’s, centraal. ‘Bijna iedereen die bijvoorbeeld technicus of vlieger wil worden bij de...