Fictie / Binnert de Beaufort en Naima el Bezaz

De schreeuw om een roman over ons heden weerklonk laatst weer eens in de media. Straatrumoer, werd dat verlangde thema enkele decennia geleden nog genoemd, in een tijd dat in Nederland vooral schrijvers van thrillers zich als eersten durfden te vergrijpen aan romaneske verwerking van politieke hete hangijzers en ontvlambare maatschappelijke kwesties.

Inmiddels heeft een thrillerschrijver als Tomas Ross gezelschap gekregen van literaire auteurs, die met satirisch oog kijken naar de contemporaine werkelijkheid, van politieke mores tot moderne levenskunst. We kijken pas op als zo’n ironische realist ongemakkelijke waarheden over het hier en nu aandurft, zoals Robert Vuijsje in zijn multi-etnische zedenschets Alleen maar nette mensen (2008). Dat is, los van prestaties op stilistisch en compositorisch vlak, dan ook de ultieme test voor zo’n schrijver van nu.

Binnert de Beaufort (1970) debuteerde vijf jaar geleden onstuimig met Blauw bloed,...