Interview Paul Verhoeven

‘Eerste scène,’ zegt Paul Verhoeven. ‘Een naakte man wordt aan het kruis gespijkerd.’ De regisseur veert overeind uit zijn stoel en gebaart met geheven handen hoe de camera langzaam uitzoomt. ‘Dan zie je drie mannen. En dan tien. En dan tweehonderd naakte mensen, ook vrouwen, allemaal gekruisigd langs een kronkelende weg. De camera zwenkt naar een brandende stad in de verte. Tekst: “Galilea, vier jaar voor Christus.” Romeinse soldaten sleuren mensen uit hun huizen. Een joods meisje wordt verkracht door een Romeinse soldaat. Dat is Maria. En dan: cut! Bam! Dertig jaar later, aan de oever van de Jordaan. Jezus wordt gedoopt door Johannes de Doper.’

Met flonkerende ogen staart Verhoeven even voor zich uit. Hij ziet niet de donkerbruine lambrisering van het Haagse café waar we hebben afgesproken, maar een zonovergoten rivier in Palestina, tweeduizend jaar geleden. ‘Zo zou mijn film over Jezus kunnen beginnen.’

Dus Jezus is de bastaardzoon van Maria en een...