Waarom Fokke & Sukke-tekenaar Jean-Marc van Tol een historische roman schreef

Jean-Marc van Tol (ja, die van Fokke & Sukke en Wie is de Mol?) is bezig aan een trilogie over Johan de Witt en de strijd om de macht in de Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden. Je reinste Game of Thrones. Deze week verschijnt het eerste deel.


Fotografie Jeroen Visser

12 tot 15 minuten leestijd

In een glazen hok in het Nationaal Archief in Den Haag zitten vijf historici, omgeven door stapels folianten uit de zeventiende eeuw. Een van hen haalt een groot kussen tevoorschijn – zo’n zeldzaam zeventiende-eeuws boekwerk mag je niet met zijn rug op een formica tafeltje leggen. Dr. Ineke Huysman en haar collega’s buigen zich hier over de correspondentie van Johan de Witt (1625-1672), de belangrijkste politicus van de Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden, die uiteindelijk werd gelyncht. Straks zal iedereen alle veertigduizend ingescande brieven van de raadpensionaris op trefwoorden kunnen doorzoeken en lezen.