Van de vier miljoen containers die jaarlijks per schip ons land binnenkomen, zit een kwart vol met restanten van levensgevaarlijke gassen als methylbromide, benzeen, tolueen en fosfine. Die moeten de lading beschermen tegen allerlei ongedierte. Havenbaronnen belemmeren de controle daarop, want een container ‘ontgassen’ kan maanden duren.

Methylbromide tast de ozonlaag aan. Het is schadelijk voor de gezondheid van wie zonder kennis van zaken zo’n container openmaakt, maar ook voor de consument die producten uit de niet-ontgaste lading koopt. Methylbromide wordt daarom wel ‘het nieuwe asbest’ genoemd.

De situatie had minder gevaarlijk kunnen zijn. Onder een wetsvoorstel uit 2003 dat het ontgassen van importcontainers aan strengere regels moest onderwerpen, prijken de namen van de voormalige bewindslieden van VROM en Sociale Zaken, Van Geel en De Geus. Maar vorig jaar september besloten de toenmalige staatssecretarissen van Sociale Zaken en VROM Henk van Hoof en, wederom,...