Op een gure dag in februari staat in een Amsterdamse televisiestudio Matthijs van Nieuwkerk opgewekt met een redacteur te praten over een fantastische nieuwe dassencollectie.

Jan Mulder haakt aan. Vanaf een statafel kijkt Maxim Februari (50) toe, met geschminkt gezicht en in een mooi pak. Hij aarzelt. Dan legt hij het servetje op zijn nog halfvolle bord met stamppot en voegt zich bij het gezelschap, met een nerveuze trek rond de mond. Straks zal hij in De Wereld Draait Door praten over zijn boek De maakbare man. Het optreden maakt deel uit van wat Februari zelf gekscherend ‘Maxim on Tour’ noemt. Zijn missie: transseksualiteit bespreekbaar maken.

De schrijver annex columnist, jurist en filosoof is gespannen. ‘Maar ik ook,’ zegt Van Nieuwkerk. ‘Dat ben ik nooit, maar straks zeg ik iets verkeerd.’

Vlak voor de uitzending zweept hij zijn publiek in de studio op met een welkomstpraatje. ‘Vanavond hebben we een bijzondere gast,’ zegt hij. ‘Ik ken haar als Marjolijn...