Interview / Actrice Anniek Pheifer

Het is pas half april, maar op het pleintje voor de Koninklijke Schouwburg in Den Haag is de vrijmarkt al begonnen. Handen­vol troep zeulen de acteurs van het Nationale Toneel naar het pleintje. Een man met een hoedje begint met wit plakband een vierkant af te tapen, om zijn sacherijnige vrouw heen. ‘Bezet’ komt er met hoekige letters in het vierkant te staan. ‘Niet zo dichtbij!’ roept de vrouw als een kleine Turkse een waterpijp en diverse auto-onderdelen van zijn karretje laadt, waarop de man treiterig een enorme autobumper tegen de tape-afscheiding van de buren legt. Achter hen speelt een wat ouder heerschap op een luid versterkte keyboard, een sigaret in zijn mondhoek. Het is Franz Wittenburg, de Duitse gastregisseur van Koninginnenacht, waar langsfietsende Hage­naars een preview van krijgen.

Als twee meiden op kleine roze fietsjes het plein op komen rijden, is niet meteen duidelijk wie van hen Anniek Pheifer is. Ze zien er precies hetzelfde...